Досвід роботи

Формування ключових компетентностей учнів шляхом впровадження інноваційних технологій
















У XXI столітті освіта перетворюється на одне з основних джерел стратегічних ресурсів людського капіталу та знань, що визначають загальний рівень розвитку суспільства. Освіта, яка вчить жити успішно в сучасному світі, має велику цінність.
Одним із завдань, які вирішує сучасна школа, є формування духовно, інтелектуально, психологічно підготовленого до самостійного життя випускника. Сьогодення диктує, що суспільству потрібна професійно-компетентна молодь, яка вміє швидко адаптуватися в нестабільних умовах, здатна до ризику, самостійного вибору сфер діяльності, поведінки, орієнтованої на успіх, саморегуляцію.
 Значну роль у формуванні ключових компетентностей відіграють інноваційні форми і методи, які збуджують творчість учнів, створюють атмосферу розкутості, емоційного піднесення, навчають критично мислити, відстоювати свою позицію.
Сучасна школа стоїть перед прикрим фактом: в умовах традиційних форм та методів навчання школярі, пасивно отримуючи інформацію, не вміють здобувати її самостійно і застосовувати те, що знають.
Натомість соціальне замовлення не тільки України, а й світового співтовариства вимагає перш за все людей, здатних самостійно самовдосконалюватися. Це знайшло відображення і у доповіді ЮНЕСКО “Освіта: прихований скарб ”, де проголошено: “Людина має навчитися:
-  пізнавати, тобто оволодівати інструментарієм, необхідним для розуміння того, що відбувається у світі;
- діяти таким чином, щоб робити потрібні зміни у середовищі свого мешкання;
-  жити в суспільстві, беручи участь у всіх видах людської діяльності ”.
Слід звернути увагу на третій пункт, що також є кризовим моментом сучасної шкільної освіти, адже відійшовши від тоталітарного розуміння та культивування колективу та колективізму, наша школа часто заходить на позиції крайнього, деструктивного індивідуалізму, формуючи випускника, неготового до життя, а особливо до плідної спільної роботи в колективі, де йому доведеться жити та працювати.
Важливою вимогою сучасного суспільства до особис­тості є не енциклопедичність знань, а на­буття ключових компетентностей, що сприяють роз­виткові та самореалізації особистості. Під компетентністю розуміють структуровані набори знань, умінь, навичок, що набувають у процесі навчання.
Метою моєї педагогічної діяльності є, використовуючи інноваційні методи в процесі навчання математики та інформатики, формувати ключові компетентності учнів.
А головною ідеєю підготувати учнів до самостійного життя, бо суспільство потребує виховання громадянина з високим рівнем активності, цілісним баченням проблем, готовністю до їх вирішення. Тому, що моя навчальна діяльність повинна не просто давати суму знань, а формувати компетентність учня.
 Українські вчені виокремили сім наскрізних ключових компетентностей, тому я, у своїй педагогічній діяльності, працюю над формуванням саме їх:
1. Уміння вчитися - передбачає формування індивідуального досвіду участі школяра в навчальному процесі, вміння, бажання організувати свою працю для досягнення успішного результату; оволодіння вміннями та навичками саморозвитку, самоаналізу, самоконтролю та самооцінки.
2. Загальнокультурна компетентність - передбачає опанування спілкуванням у сфері культурних, мовних, релігійних відносин; здатність цінувати найважливіші досягнення національної, європейської та світової культур.
3. Громадянська компетентність - передбачає опанування здатності орієнтуватися в проблемах суспільно-політичного життя, здійснювати захист своїх громадянських прав та інтересів, взаємодіяти з органами державної влади на користь собі й суспільству.
4. Підприємницька компетентність - передбачає опанування здатності співвідносити власні економічні інтереси з наявними ресурсами, інтересами інших людей та суспільства, бути готовим активно діяти, організовувати власну трудову й підприємницьку діяльність і працю колективу, змінюватись і пристосовуватись до нових потреб ринку праці, складати й  реалізувати плани підприємницької діяльності, приймати економічно обґрунтовані рішення.
5. Соціальна компетентність - пов'язана з готовністю робити свідомий вибір, орієнтуватися в проблемах сучасного суспільно-політичного життя; оволодіння етикою громадянських стосунків, навичками соціальної активності, функціональної грамотності; уміння організувати власну трудову та підприємницьку діяльності; оцінювати власні професійні можливості, здатність співвідносити їх із потребами ринку праці.
6. ІКТ компетентність – передбачає формування уміння використовувати джерела інформації для власного розвитку, технічна компетентність, уміння раціонально використовувати комп’ютер для пошуку, опрацювання й систематизації, зберігання й передавання  інформації, оперувати технологіями та знаннями, що задовольнять потреби інформаційного суспільства
7. Здоров'язбережувальна компетентність - пов'язана з готовністю вести здоровий спосіб життя у фізичній, соціальній, психічній та духовній сферах.
Кожна ключова компетентність дає учням "ключ" для розв’язання широкого кола навчальних і життєвих завдань.
І саме за допомогою інноваційних форм роботи та технологій, на мою думку, і відбувається ефективне становлення здатності здійснювати складні види діяльності (компетентності).
На мою думку, сучасне навчання – це навчання, яке формує ключові компетентності, за допомогою інноваційних методів. А саме, за допомогою
§  інтерактивного навчання, мета яко­го — розвиток гнучкого мислення учнів, а знання є умовою реалізації цієї мети. Обов'язковими умовами такого навчання є висока активність учнів у навчальному процесі, опора на їхній суб'єктний досвід, ство­рення на уроках проблемних ситуацій.
§  методу проектів – дозволяє розвивати пізнавальні інтереси учнів, уміння самостійно конструювати свої знання, орієнтуватися в інформаційному просторі, критично мислити. Він завжди орієнтований на самостійну діяльність учнів (індивідуальну, парну, групову) протягом визначеного часу. Вирішення проблеми методом проектів передбачає, з одного боку, використання сукупності різноманітних засобів навчання, а з іншого, необхідність інтегрування знань і умінь з різних сфер науки, техніки, культури тощо.
§  ІКТ навчання. Нові інформаційні технології орієнтують людину на саморозвиток та самонавчання. Комп’ютерні технології відіграють нову роль у навчанні та викладанні. Вчитель перестає бути джерелом інформації. Він виступає посередником – "учитель – комп’ютер – учень".
§  рівнева диференціаці, при якій кожен учень одержує право і можливість приділяти переважну увагу тим напрямкам навчання, котрі у найбільшій мірі відповідають його здібностям.
Суть інноваційних методів у тому, що навчання відбувається шляхом взаємодії всіх, хто навчається. Тому вони найбільше сприяють формуванню в учнів умінь і навичок, виробленню особистих цінностей, створюють атмосферу співробітництва, творчої взаємодії в навчанні. При цьому
забезпечується глибина вивчення змісту. Учні освоюють усі рівні пізнання (знання, розуміння, застосування, аналіз, синтез, оцінку). При цьому відсоток учнів, які засвоїли знання, досить високий (понад 50 %).
змінюється роль учнів. Вона активна: учні приймають важливі рішення щодо процесу навчання.
змінюється основне джере­ло мотивації навчання. Воно стає внутрішнім, це інтерес самого учня.
значно підвищується роль особистості педагога. Педагог більше розкривається перед учня­ми, виступає як лідер, організатор.
Використання інноваційних педагогічних технологій та форм роботи - це «цілеспрямоване, систематичне й послідовне впровадження в практику оригінальних, новаторських способів, прийомів педагогічних дій і засобів, що охоплюють цілісний навчальний процес від визначення його мети до очікуваних результатів»(І. Дичківська). І я, у своїй педагогічній діяльності, за допомогою сучасних інноваційних технологій прагну досягнути ефективного результату в розвитку особистісних якостей.
Для себе я обрала наступні інноваційні технології: інтерактивні технології, проектні технології, рівневу диференціацію навчання, ІКТ технології.
Серед великого розмаїття інтерактивних технологій, часто використовуваними в моїй практиці є незакінчене речення, мікрофон, рольова гра, крісло автора, асоціативний кущ, робота в парах, інтерв’ю, мозаїка, так чи ні, карусель. І кожен з них є особливим і незамінним у педагогічній практиці.
Час від часу у навчальному процесі повинні мати місце проекти. Так, їх я не використовую дуже часто, але, за можливості, учні з цікавістю набувають знань і навичок у процесі планування й виконання практичних завдань проектів. Я, як вчитель, при цьому виконую наступні завдання:
допомагаю учням в пошуку джерел інформації,
сама є джерелом інформації,
координую весь процес,
підтримую та заохочую учнів,
забезпечую безперервний зворотній зв'язок.
Під час виконання навчального проекту дитина вчиться отримувати знання самостійно, набуває комунікативні навички та вміння, оволодіває практичними вміннями дослідницької  роботи.
Рівневу диференціацію проводжу через різні етапи уроку, але найчастіше користуюся нею під час перевірки знань та вмінь учнів. При цьому об’єдную дітей у групи довільно, групи не мають бути постійними, надаю дітям можливість самим обирати посильний вид роботи.
Моя педагогічна діяльність нерозривно пов’язана з ІКТ-технологіями. На уроках комп’ютер для учнів це джерело навчальної інформації, наочний посібник; тренажер; засіб діагностики і контролю. Бачу наступні переваги використання ІКТ:
- індивідуалізація навчання;
- інтенсифікація самостійної роботи учнів;
- зростання обсягу, виконаних на уроці, завдань;
- розширення інформаційних потоків при використанні Internet
Використання інноваційних технологій під час навчання, дозволяє мені домогтися:
розвитку бажання вчитися,
збільшення кількості дітей, які прагнуть творити, виконувати нестандартні завдання, проводити пошукові роботи, створювати проекти,
підвищення працездатності учнів на уроці, швидке сприйняття нового матеріалу,
розвитку навички культури спілкування,
створення сприятливого мікроклімату на уроці, відносин товариськості і взаємодопомоги.
Та основний результат – формується висококомпетентнісна особистість, яка володіє всіма життєвими компетентностями, у якої встановлені тісні зв’язки із суспільством, зможе успішно самореалізуватися в соціумі, як свідомий громадянин, відповідальний сім’янин, високий професіонал.




Немає коментарів:

Дописати коментар